Vi gillar inte kalhyggen!

Därför skickade vi i augusti 2023 ett brev till kommunen och frågade hur de tänkte framöver. Läs både vårt brev och kommunens svar.

Bild på kalhygge.
Foto: Lars Kastö

Frågor angående skogsbruk i kommunägda skogar i Stenungsund:

• Hur bedriver Stenungsunds kommun skogsbruket idag i de kommunägda skogarna?
  • Stenungsunds Naturskyddsförening anser med bestämdhet att skogsbruk skall bedrivas som hyggesfritt kontinuitetsbruk. Om det inte bedrivs hyggesfritt eller finns någon plan för det, avser kommunen att nå dit och hur ser i så fall planen ut?

Hyggesfritt kontinuitetsbruk har mycket stora fördelar jämfört med det förlegade kalhyggesbruket:
  • Gynnar biologisk mångfald oerhört mycket mer
  • Skapar bättre förutsättningar för friluftsliv, rekreation och turism
  • Ökar acceptansen för skogsbruk och kommunens arbete bland medborgarna
  • Är numera ofta ekonomiskt mer lönsamt för ägaren

Kalhyggesbruk är lönsamt för de som önskar tjäna pengar just nu och som inte tänker på de långsiktiga konsekvenserna, vilket ju en kommun skall göra.
Kontinuerligt hyggesfritt skogsbruk ger högre vinst till ägaren för timmer till virkesproduktion och minskar behovet av gallring som är en ren kostnad.

Skogsbruk med kalhyggen är förödande för allt levande i naturen och för människans framtid. Vi måste alla hjälpas åt för nå målen för biologisk mångfald inom Agenda 2030 samt bevara skogen som en resurs för rekreation och naturvård, så även Stenungsunds kommun.

Skogen har avgörande betydelse för att begränsa Sveriges klimatpåverkan. Den tar upp mer växthusgaser än den släpper ut. Ju mer kol som finns i våra skogar desto mindre finns i atmosfären. Vid kalhyggesbruk tar det mellan 60-80 år innan skogen i södra Sverige växer upp igen och kan lagra in koldioxid fullt ut som tidigare, men den tiden har vi inte.

Vid hyggesfritt skogsbruk beaktar man koldioxidproblematiken utan tidsfördröjning. Dessutom tas det hänsyn till redan nämnda aspekter som biologisk mångfald och friluftsliv som vandring, skidåkning, bär- och svampplockning, orientering, fiske, fågelskådning, turism och mycket annat.

En kommun i vårt närområde som tagit steget till kontinuerligt hyggesfritt skogsbruk är Göteborg. Deras utarbetade plan kan fungera som inspirationskälla om man så önskar: Göteborgs skogspolicy.

Stenungsunds Naturskyddsförening emotser kommunens svar men för också gärna dialog kring ämnet.

Kommunens svar

Kommunen svarar att de håller på att inventera kommunens skogar och att det sedan flera år tillbaka inte sker någon avverkning i de kommunägda skogarna. De skriver också att de tillsammans med andra kommuner i Västra Götaland har åtagit sig att utveckla just ett hyggesfritt skogsbruk och att de gärna vill samarbeta med oss.