Stenungsön

Vy över Tjörnbroarna

Utsikten från toppen är hänförande. Glöm inte kameran!

På Stenungsön finns två naturstigar med fantastiska vyer. I båda fallen parkerar du vid den kommunala badplatsen Hawaii, där det finns gott om plats om du inte väljer en semesterdag med högsommarväder. Du kan välja en av lederna eller båda.

Snabbfakta

Hitta hit
Kör väg 160 till Stenungsön och sväng in mot hotell Stenungsbaden. Omedelbart när du lämnar väg 160 ska du ta höger och köra eller cykla ner mot badplatsparkeringen. Nere i backen på höger sida finns en informationstavla som markerar ledernas början. Fotografera av den innan du börjar gå, så har du informationen med dig ifall du skulle bli osäker.

Sevärdheter
Framför allt de vackra vyerna, men även en del sjöfågel och allmänt trevlig närnatur.

Bästa besökstid
Passar året om utom under sommaren, då stranden är full av badare och semesterfirare.

Svårighetsgrad
Den västra delen är ganska kuperad medan den östra till och med är möjlig att ta sig fram på med barnvagn.

Västra leden

Leden väster om parkeringen är 2,5 km lång och går mestadels genom en vacker men ganska artfattig tallskog. När du är som längst bort kan du göra en kort avstickare ner till Skepparviken, en numera nästan tom badplats helt befriad från moderniteter. Om det inte blåser västlig vind hittar du alltid lä här någonstans för en fikastund.

På ledens högsta punkt, Stora Huvudet, finns en bänk som också är perfekt för en fikastund. Men det förutsätter att det inte blåser! Passa på att njuta av den magnifika utsikten över Hakefjorden och öarna intill. Det är definitivt läge att plocka fram kameran när du står ovanför tunneln och tittar ut över Tjörnbron!

Östra leden

Leden öster om parkeringen är 1,5 km lång och betydligt flackare. Den följer stränderna och via en spång går den ut på den lilla ön alldeles söder om Stenungsön. Följ ön runt och njut av vyerna över bland annat Stenungsund. I vattnet utanför har du goda chanser att se ejdrar, måsar, skrakar och många andra fåglar. På stränderna hittar du musslor och snäckor, något som de flesta barn brukar uppskatta. Ute på ön vimlar det av bra fikaplatser. Låt sol och vind välja för dig.

Är du växtintresserad? Då måste du absolut läsa om vår medlem Olle Arvids inventering av blommorna på den lilla ön. Skriv ut listan och ta med dig ut en sommardag för att se vad du kan hitta!

Vy mot broarna

Från den lilla ön utanför stenungsöns sydspets ser du både Tjörnbroarna och in mot Stenungsund. Många perfekta fikaplatser!

På kommunens webbplats hittar du mer information om naturstigen.

Text och bilder: Lars Kastö