Svamp

Så här undviker du svampförgiftningar

• 1. Tillaga aldrig någonsin en svamp som du inte är helt säker på.
  • 2. Använd inte svampböcker som är mer än tio år gamla.
  • 3. Plocka aldrig svampar som är helt vita eller helt bruna
  • 4. Plocka aldrig riktigt små svampar.
  • 5. Laga till svampen samma dag som du plockar den.
  • 6. Spara inte svamp i kylskåp mer än någon dag.

Om du tror att du blivit svampförgiftad

• 1. Mår du illa, kräks och har ont i magen inom några timmar är det nästan aldrig allvarligt.
  • 2. Dröjer det mer än sex timmar innan du börjar må dåligt kan det vara en allvarlig förgiftning.
  • 3. Försök alltid att kräkas. drick gärna lite ljummet vatten till. Inte saltvatten, mjölk eller alkohol.
  • 4. Ät rikligt med koltabletter (dubbla dosen som står på paketet).
  • 5. Ta kontakt med läkare eller sjukhus. Vänta inte, det kan gälla livet. Du kan också ringa 112 och begära giftinformation.
  • 6. Ta med spyorna till sjukhuset.
  • Läs mer om svamförgiftningar på Giftinformationscentralens webbplats.
    Du kan också kontakta Giftinformationscentralen via telefon på 08-33 12 31 i icke brådskande fall (annars 112).

Tillagning av svamp

• 1. Ät aldrig rå svamp (undantaget champinjon). Speciellt farligt tillsammans med alkohol.
  • 2. Skiva svampen fint, så kommer smaken fram bättre.
  • 3. Lägg svampen i en stekpanna med lock och koka på svag värme i en kvart.
  • 4. Höj värmen och lägg i stekfett. stek tills svampen fått fin färg och konsistens.
  • 5. Krydda med salt, lite peppar och t ex timjan eller basilika.
  • 6. Vill du göra svampstuvning fortsätter du bara genom att hälla i lite vetemjöl och grädde. Låt det puttra ytterligare och smaksätt ev med mera kryddor.

Allmänna tips i svampskogen

• 1. Plocka gärna svampen i en korg ( ev hink). Aldrig i en kasse ( om du inte tycker om svampmos, mögel och förgiftningar).
  • 2. Låt gamla svampar stå kvar i skogen och spora av sig.
  • 3. Vrid av svampen, så får du med hela foten.
  • 4. Grovrensa svampen medan du är kvar ute i skogen.
  • 5. Tänk på allemansrätten och visa hänsyn.

Trattkantarellsoppa

• 2 liter trattkantareller
  • 1 liter hönsbuljong (eller grönsaksbuljong)
  • 10 cm purjolök (det vita)
  • en bit rotselleri
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 st äggulor
  • persilja
  • salt och peppar
  • torr sherry
  • matfett

Så här gör man:

Hacka purjolöken fint. Skär rotsellerin i små bitar. Smält matfettet i en tjockbottnad kastrull. Fräs upp purjo och rotselleri. Häll på buljongen och lägg i persiljestjälkar, salta och peppra. Häll sedan i den hackade svampen och låt det hela koka i 15 min. Tillsätt nästan all grädde och lite sherry (efter behag, som farbror Melker brukar säga). Fortsätt att koka 20-25 min till. Smaka av! Värm under tiden en soppterrin och häll i gulorna och resten av grädden ( sherry kanske ) och vispa ihop. Häll soppan i terrinen under kraftig vispning. Strö över hackad persilja. Servera gärna med oststänger.

Smaklig måltid!

Svamplänkar på nätet

• Fungus info– Nordens största register över svampförekomster med en halv miljon fynduppgifter. Webbplatsen avslöjar dock inte var svampen växer, utan bara hur många fyndplatser som rapporterats i respektive kommun.
  • Morgans svampsida – Innehåller bl a en svampdagbok som visar läget i den västsvenska svampskogen just nu!
  • Naturhistoriska riksmuseets svampbok – Presentation i text och bild av både mat- och giftsvampar.
  • Naturplats Den här sidan sammanställer sitens svamprelaterade funktioner. Ni hittar en nybörjarguide för svampplockning här:
  • Svampguiden – En rejäl webbplats med mycket information som dessutom hålls uppdaterad. Rekommenderas.
  • Svampprognosen – Läs om svampläget i skogen just nu. Är det någon idé att ge sig ut i helgen?
  • Svampar i Finland och Sverige – Mängder med foton på svampar.
  • Sveriges mykologiska förening – För de verkliga svampentusiasterna.
  • Svampfoton i mängder – Flemming V Larsens har ett mycket omfattande register med mer än 1200 arter (alla med foton!). Enda nackdelen är att du måste kunna de danska eller latinska namnen😥
  • Sundsvalls mykologiska sällskap – Foton på våra vanligaste matsvampar, recept och mycket annat. En trevlig sida!
  • Svamp i hårbotten – Inget du plockar kanske, men sidan finns i alla fall.
  • Svamp i ljumsken – Inget du plockar heller, men sidan finns i alla fall.