Följ med oss ut!

Tycker du om att vara ute och titta på fjärilar som fladdrar mellan blommorna på ängen? Lyssna på fåglar tidigt på morgonen eller rentav mitt i natten? Gillar du att vandra genom ett hav av doftande ramslök eller se vad räven och haren har haft för sig på vintern? Detta är bara några av de spännande saker du kan få uppleva om du följer med oss i Stenungsunds naturskyddsförening på våra utflykter. Mycket mer finns att upptäcka!

Packa ryggsäcken med lite fika och följ med oss ut i naturen!
Foto: Anita Kastö

Vi är en lokalkrets av Svenska Naturskyddsföreningen, en organisation som bygger på frivilligt arbete i lokala kretsar. I Stenungsund är vi för närvarande cirka 600 medlemmar. Och vi ökar!

Alla är välkomna på våra aktiviteter. Du behöver inte vara medlem eller ha några förkunskaper. Kunnigt folk finns alltid till hands, så var inte rädd för att fråga dem om du vill veta vad du ser! Inga frågor är dumma om de är ärligt menade. Ta gärna med hela familjen, för de flesta aktiviteter lämpar sig utmärkt för barn. Små och stora lär bli lika imponerade när örnen flyger förbi. Glöm inte kaffetermosen, för fikarast har vi alltid på våra utflykter.

Under vinterhalvåret har vi även föredrag och andra aktiviteter inomhus. Kom och lyssna på föredrag om djur, natur och miljö! På köpet träffar du folk från trakten som delar ditt intresse.

Programmet med eventuella ändringar finns på vår hemsida under fliken Program. Vi har också ett nyhetsbrev där vi påminner om aktiviteter som är på gång i vår krets. Anmäl dig gärna till detta genom att skicka ett mail till stenungsund@snf.se. Vi brukar också publicera intressanta notiser med ojämna mellanrum på både Facebook och Instagram.

På hemsidan hittar du också förslag till utflyktsmål på egen hand, våra Smultronställen. Där finns många bra tips om var du kan skåda fågel, botanisera bland växter eller titta på annat trevligt i naturen. Även om det är roligt att vara ute tillsammans, finns det också fördelar med att vara ute ensam. Till exempel om du vill smyga fram och titta på en rådjursfamilj utan att störa, eller titta närmare på en vacker fjäril utan att behöva tänka
på att gruppen vill gå vidare.

Varje vecka besöks våra sidor på Internet av över etthundra personer. En del av dessa är våra medlemmar, men av e-posten att döma är många också långväga besökare. Vi får nämligen mängder av frågor om t ex hur gamla igelkottar kan bli eller hur man bäst anlägger en blomsteräng. Det är sådant som gör att allt arbete är värt besväret.

Vill du också veta mer om fågelholkar, fjärilsblomster och dammar i trädgården. Besök då våra sidor under kategorin Närnatur.

På våra webbsidor hittar du också mängder med information om natur och miljö i vår kommun, men givetvis ser vi helst att Du följer med oss ut i naturen. Stenungsund är visserligen känt för sina industrier, men har ändå en fantastisk natur alldeles in på knutarna.

Har Du idéer, tips och synpunkter om verksamheten, eller undrar du kanske över något, får du gärna kontakta någon av oss i styrelsen.

Väl mött i markerna!!!