Bildgalleri

Prylbytardag på Fregatten, lördag 30 november.

Glad stämning hos de besökande och hos arrangörerna ! 60 stycken kom och 180 prylar bytte ägare!  Tack alla som hjälptes åt att spara på naturens resurser denna dag!

Skördemarknad på Sundsby säteri 14/9–15/9  2019

Naturskyddsföreningarna från Tjörn, Orust och Stenungsund deltog som vanligt. Mycket folk och många var intresserade av vårt material. Särskilt var ungdomarna intresserade av att försöka erövra en Naturfalk, Naturskyddsföreningernas svar på simborgarmärke.ca 40 st märken kunde utdelas! Kul!

Utflykt till Åbacka Trädgård 7 september 2019

Christina, verksamhetsledare tog emot oss från och berättade om den kommunala besöksträdgården Åbacka Trädgård som nu håller på byggas upp. Temat för vårt besök handlade om bin och andra pollinerare. Många viktiga växter finns för bin och och humlor. Viktigt är det också med bostäder för bin och humlor och Christina visade några enkla bihotell som vi själva kan bygga! Tack för ett trevligt och intressant besök!

vid pennan Karin

Naturskyddsföreningen var på Mariagården 15 juni 2019 där vi hade premiär för Naturfalken,

dvs Naturskyddsföreningens svar på simborgarmäriket.  Här gällde det att kunna namn på fåglar, insekter,  andra djur och växter!  Filip blev den första medaljvinnaren i Stenungsund.  Viss hjälp hade han av pappa förstås..Vi hade också utförsäljning av en stor samling fina naturböcker! Vill du också ta en Naturfalken eller köpa böcker,  hör av dig till någon i styrelsen!

Årets årsstämma för Naturskyddsföreningen i Bohuslän  13 april 2019
I år var vi  på EKO-centrum , Chalmersområdet och hade flera programpunkter som handlade om Agenda2030 , särskilt inriktat på målet om hållbart byggande.Det var också premiär för våra nya västarna med texten :” var smart , rädda vårt klimat ”. Gå gärna in på  Bohusläns Naturskyddsförening och läs om stämman!

Klädbytardagen 6/4 2019 på Fregatten.

1380 plagg lämnades in och 1056 delades ut !så mycket naturresurser vi sparats! På bilderna ser vi själva ”Klädbytar generalen ” Eva. Vi ser också att det vara många som var där (ca 300)och många frivilliga som hjälpte till. Nytt för i år var att vi hade en riktig skräddare som kan hjälpa till med ändringar i sin syateljé .

Orrspel 23 mars 2019

Lördagen den 23 mars var det dags för exkursion till Svartedalen för att lyssna på orrspel. 25 förväntansfulla deltagare, nytt rekord för denna aktivitet, samlades för att bege sig ut i skogen. Dock var inte vädret det bästa med stundtals hård vind så inga orrar gick att höra, tyvärr. Det enda som hördes denna morgon var en sjungande dubbeltrast samt bofink och svartmes runt parkeringen.

Tillverkning och uppsättning av holkar januari – mars 2019

Under vintern har en kattuggleholk tillverkats och satts upp.
Drygt 50 mesholkar och ca 70 starholkar har också kommit på plats.
Med hjälp av medel från Studiefrämjandet har föreningen snickrat ihop 50 av starholkarna som placerats ut på lite olika platser i kommunen.

De bilder ni ser här visar några starholkar som är uppsatta runt Jordhammars herrgård och Strandnorum samt lite om tillverkningen av holkar.

Stort tack till

Holkspikardag 6/10

Här var ett gäng glada holkbyggare, det blir glada holkköpare på Julmarknaden tisdagen den 4/12 på Stenungstorg och det blir glada småfåglarna och starar till våren!

Skördemarknaden på Sundsby Säteri 15-16/9

Resultat från Naturskyddsföreningens frågetävling från Skördefesten på Sundsby Säteri 15 och 16 september.
25 personer lämnade in ifyllt frågeformulär. De flesta hade alla rätt så utslagsfrågan blev verkligen en utslagsfråga.. ..Squashen vägde 2445 gram
Vinnare blev Kerstin Forsberg , Valsäng ( 2465 gr) På andra plats kom Sandra Edin, Röra ( 2490gr) , på delad tredje plats kom William Söderlund, Göteborg (2500 gr) och Ulla ,Britt Forsberg, Skärhamn (2500 gr)
65 personer deltog i den litet lättare tävlingen att enbart gissa vikten på squashen som vägde 2445 gram.
Vinnare blev Karl-Erik Hansson, Jörlanda ( 2450 gr), på delad andra plats kom Margareta Andersson ( 2500 gr) och Jonathan Strömberg ( 2500 gr) och på fjärde plats Mattias Wentzell, Kållekärr
Grattis alla och välkomna nästa år med nya kluriga frågor
Vinnarna kontaktas via telefon eller email denna vecka
Vid pennan Karin Ekeborg, Stenungsunds Naturskyddsförening, 070 650 22 35

Ringmärkning av fågelungar 8/6

Kanske på grund av värmen idag så var intresset svalt för denna aktivitet… Men det blev trots allt några märkta fågelungar.

”Att odla ekologiskt” ! 2018-05-15

Christina Winter, hortonom från Naturskyddsföreningen, berättade inspirerat om ekologiskt odling i trädgården. Vi var drygt 25 stycken som lyssnade och ställde frågor. plats: underbara Mariagården där vi kunde sitta ute en del av föreläsningen.

Klädbytardagen 2018-04-14