Program 2016-17

Välkomna till 2016-2017 års programaktiviteter.

E-post för glömska

• Har du svårt att komma ihåg våra aktiviteter? Höra senaste nytt från styrelsen? Då är vår gratistjänst någonting för dig! Skicka ett e-mail till stenungsund@snf.se och tala om att du vill ha information från Stenungsunds Naturskyddsförening via e-mail.
  • ”Varför skickar vi inte ut kretsens programblad via mail? Det är miljövänligare än att skicka ut ett programblad tryckt på papper via Posten.” Denna fråga väcktes på föreningens årsmöte. Vi har redan en maillista till medlemmar som valt att få programbladet via mail. Nu ber vi alla er andra medlemmar att också teckna er på den listan. Ni gör det genom att skicka ett mail till stenungsund@snf.se. Ni som inte skickar något mail kommer att få programbladet via Posten.
  • Programmet är tryckt på Munken Lynx, ett Svanen godkänt papper från Arctic Paper Munkedals AB.

Vill du stödja vår verksamhet är vårt plusgirokonto 826936-7. Tack på förhand!

• Förslag på utflykter på egen hand har vi samlat på vår hemsida under rubriken Smultronställen. Dessa lokaler är belägna både vid kusten och inne i landet. För att studera sjöfågel rekommenderas Farholmarna mellan Galterön och Stora Askerön, Jordhammarsviken i Ödsmål, Källsnäs och Keholmen väster om Jörlanda, Norums holme i Strandnorum, samt Stora Askerön. Men förstås, man behöver inte vara fågelintresserad för att uppskatta dessa natursköna platser.
  • Tre lokaler i Svartedalen finns beskrivna: Härsevattnet, Gårdsjön och Ranebolund. De två första är barrskogsområden medan Ranebolund är en botanisk pärla med ädellövskog och flera ovanliga blommor.
  • Västkuststiftelsen organiserar ett stort antal guidade vandringar i Västra Götalands län, under året 2011 bl.a. i Svartedalen. Information om vandringarna liksom om länets alla naturreservat finns på www.vastkuststiftelsen.se.
  • Ett stort antal utflyktsmål i våra grannkommuner finns beskrivna i böcker som Uddevalla natur- och kulturguide (2007) och Orust naturguide (2007). Den förstnämnda boken finns även i elektronisk form på www.nok.uddevalla.se.
  • Föreningen Bohusläns flora har givit ut boken Botaniska utflykter i Bohuslän (2006). I vår kommun är tre lokaler beskrivna, nämligen Gårdsjön (barrskogsmiljö), Ranebolund (lövlund) och Furufjäll (många olika naturtyper).
  • Planering underlättas av detaljerade kartor. Om du saknar aktuell tryckt karta rekommenderas Informationskartan http://gis.lst.se/gisvg med elektroniska kartor över hela Sverige. Här finns dessutom kartbaserad info som täcker en mängd aspekter av natur-, miljö- och kulturvård.

PROGRAM VÅREN 2016 TILL VÅREN 2017

Om inget annat anges vid respektive programpunkt krävs ingen föranmälan till våra aktiviteter, men vi rekommenderar hur som helst att ni kollar vår hemsida för eventuella ändringar. Glöm inte ta med fika på våra exkursioner.

MAJ 2016

Lördag 21/5 Naturmorgon på Stenungsön

Denna tidiga morgon njuter vi av en vandring på den natursköna Stenungsön. Det är vid denna tiden, både på dygnet och året, som fågelsången är som allra intensivast. Ett utmärkt tillfälle att lära sig höra skillnad mellan en svarthätta och en trädgårdssångare alltså. Även blomsterprakten är härlig och ni kan säkert lukta på både liljekonvaljer och stinksyskor. Turen tar ca två timmar och är lätt att gå, även för barn. Ta gärna med fika, för tyvärr är grötfrukostens tid förbi.
Ansvariga: Per Anders Ternevall, 0704-24 0615 och Olle Arvids, 0303-775553 (070-2804809)
Samling: Stenungsögårdens parkering 06:00

JUNI 2016

Lördag 11/6 Ranebolund – örtrik lundmiljö

Ranebolund i Svartedalens sydligaste del bjuder på en för Bohuslän unik lundflora samt ett spännande fågelliv. Vi kommer bland annat att stifta bekantskap med ramslök, kransrams, storrams, tvåblad och med lite tur nästrot. Turen går i relativt svår terräng. Skiner solen kommer vandringen att avslutas med fjärilsstudier. Ta med matsäck och kikare. Samarrangemang med Västkuststiftelsen. Aktiviteten varar 10:00-14:00.
Ansvarig: Thomas Liebig 0303-891 23, 0706-46 65 58
Samling: 10:00 utanför Molekylverkstan, Kulturhuset Fregatten i Stenungsund för samåkning.

Söndag 12/6 Ramsön kl 10.00-14.00

Vandring bland blommor, fåglar och djur. Vi går i ett hav av blommor, i ett landskap av stengärdesgårdar, berg och ängar. Här har tiden nästan stått still och efterlämnat en miljö präglad av odlingsmöda och betesdjur. Ta med matsäck och ha oömma skor eller stövlar.
Ansvarig: Ole Aasheim (telefon: 0303 52871, 0706-805144)
Samling: Timmerviks brygga för båttransport 10:00 (gratis) eller kom gärna i egen båt till Ramsöns gäststuga kl 10.10.
Arrangeras av Västkuststiftelsen

AUGUSTI 2016

6/8-14/8 Västerhavsveckan

En temavecka för att uppmärksamma havsmiljön längs med Bohuskusten. Träffa forskare, lär dig mer om havet, njut av havsnära kustreservat, följ med på sälsafari, upptäck livet under ytan och mycket mer! Se www.vasterhavsveckan.se för mer information.

Lördag 20/8 Fjärilsexkursion

Fjärilarna hör väl till de mest älskade varelserna i naturen. De är så färggranna och förknippas med soliga sommarängar och vackra blommor. Men vad är det för fjärilar vi har i våra marker? Det ska vi ut och titta efter nu. Många fjärilar har blivit alltmer sällsynta, så det är bra att känna till lite om vilka miljöer och värdväxter de behöver. Då kan man rentav skapa en bra miljö för dem hemma i sin trädgård – spännande för både stora och små! Ta gärna med er fika, för det smakar gott i någon ängsbacke. Vart vi åker bestäms i dagarna innan. Aktiviteten beräknas ta ca 2-3 timmar.
Ansvarig: Olle Arvids 0303-775553 (070-2804809)
Samling: Fregattens parkering (utanför Molekylverkstan) kl 10.00.

SEPTEMBER 2016

Lördag 3/9 Kan vi hitta några gentianor?

Bohusläns Flora gavs ut 2011 och redovisar resultatet av två större artinventeringsarbeten. Både artfynd gjorda 2011 och ,som jämförelse, artfynd gjorda vid den tidigare inventeringen 1971. Gentianorna har gått tillbaka men några växtplatser finns fortfarande kvar i vår kommun. Vi kommer att besöka några av dem för att kunna se och njuta av dessa rara växter. Exkursionen beräknas ta 3 – 4 timmar.
Anmälan senast 2 september.
Ansvarig: Maria Hübinette, 0303-776777, och Per Anders Ternevall, 070 424 0615
Samling: Parkeringsplatsen vid tappen i Ucklum kl 9:00

Lördag 24/9 Vildmarksvandring

Till Mittevättnorna, Härsevatten och Äggdaldsjön i hjärtat av Svartedalens vildmark. Vi spanar efter fåglar, djur och växter vid sjöar, mossar och i gammelskog. Terrängen är bitvis kuperad och kan vara fuktig och något brant på vissa ställen. Vandringen är ca 6 kilometer och medelsvår. Ta med matsäck och rejäla skor. Guider är Kåre Ström (telefon 0737-723204) och Roger Gahnertz (telefon 0703-580430). Turen beräknas ta ca 4 timmar. Samling vid folkets park (Kungälvsparken) kl 9.00 eller vid Lindesjöns parkering kl 9.30.
Arrangeras av Västkuststiftelsen och Kungälvs Naturskyddsförening

OKTOBER 2016

Lördag 15/10 Holkbyggardag

Så är det åter dags att göra en insats för våra fåglar som kan tänka sig att bo holk i brist på bohål i naturen. På denna aktivitet kan naturligtvis även barn delta efter bästa förmåga och får sedan ta med en holk hem för att ge bort i julklapp eller sätta upp själv när det blir vår.
De tillverkade holkarna kommer dels att säljas på Julmarknaden lördag 3 dec men nytt för i år är att ett antal holkar planeras att sättas upp lördag 11 mars 2017, för att ytterligare senare följas upp med ringmärkning av ungar någon gång i maj 2017 (se i programmet om dessa aktiviteter)
Ansvarig: Thomas Myremark, 070 – 3472798. OBS: ring och anmäl att du kommer.
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 09:00 för samåkning hem till Thomas på Brunås.
Vi håller på fram till 15:00 och glöm inte att ta med fika.

NOVEMBER 2016

Onsdag 16/11 Svartedalens Pärlor

Föredrag och bildvisning. Kåre Ström, erfaren guide och kännare av Svartedalens natur lotsar oss denna kväll bland sjöar, fåglar, djur, växter och fina ställen att besöka.
Ansvarig: Thomas Myremark 070 – 3472798
Lokal: Fregatten Kulturhuset Stenungsund 19:00-21:00

DECEMBER 2016

Lördag 3/12 Julmarknad på Stenungstorg

Som tidigare år kommer vi att stå på Sandbergs plats utanför Team Sportia och sälja framför allt fågelholkar men även lite annat.
Ansvarig: Ulf Nilsson, 0303-770288 och Olle Arvids, 0303-775553 (070-2804809)
Samling: Sandbergs plats 11:00 – 13:00

JANUARI 2017

Lördag 7/1 Vintervandring

Nu är det dags att börja röra på sig efter all helgmat! Vi kommer att gå längs Jordhammarsvikens och Galteröns vintriga stränder och har vi tur kan vi få se havsörn, salskrake och kungsfiskare. Varma kläder och rekommenderas och ta gärna med fika. Vandringen tar ca 3 timmar.
Ansvarig: Stefan Malm, 073-8008607
Samling: Jordhammars herrgård kl 09:00

MARS 2017

Onsdag 1/3 Årsmöte

Årsmöte för Stenungsunds Naturskyddsförening med fika. Kvällen inleds med ett föredrag där Thomas Liebig berättar om rödlistade arter i Stenungsunds kommun.
Ansvarig: Marie Stenseke, 070-5767147
Lokal: Fregatten Fyren 18:30

Lördag 11/3 Uppsättning av holkar

Vi ska ut och sätta upp några av de holkar vi byggde i höstas. Vi kommer att hålla till i Mariagårdens omgivningar. Barnen är såklart välkomna med.
Ansvariga: Stefan Malm 073 – 8008607, Thomas Myremark 070 – 3472798
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 10:00
Vi är ute till kl 13:00 och ta med fika och kikare om du har.

Lördag 25/3 Orrspel

Denna tidiga vårmorgon tänkte vi ge oss ut i Svartedalen för att lyssna på orrspel. Har vi tur kan vi även få se tjäder och kanske spelande sparvuggla. Ta på Er ordentligt med kläder och kängor, det kan vara snö och riktigt kallt så här års. Aktiviteten varar 6:00-10:00.
Ansvarig: Stefan Malm, 073-8008607
Samling: Parkeringen vid Spekeröds golfbana 06:00

Lördag 25/3 Earth Hour kl 20:30 – 21:30

Var och en kan delta i denna globala aktivitet: Släck belysningen, stäng av dina eldrivna apparater och varva ner en timma. Se www.earthhour.org för mer information.

APRIL 2017

Lördag 15/4 Grodlyssning vid Sundsby

De små grodorna är lustiga att se, och även att höra på. Visst har de öron, för annars hade det varit meningslöst att frambringa ljud när de leker! Och att de har svansar under den första perioden av sitt liv känner ni nog till. Vad som kan hända om ni pussar en groda vet ni väl också? Det finns mycket spännande att lära sig om dessa djur, både för stora och små. Kanske hur man skiljer mellan en groda och en padda, och att även salamandrar hör till groddjuren. Eller hur man kan ordna en lämplig damm åt dem i sin trädgård, för det är inte så gott om dammar i naturen längre. Ta gärna med er fika. Aktiviteten beräknas ta 2-3 timmar.
Ansvarig: Olle Arvids 0303-775553 (070-2804809)
Samling: Fregattens parkering (utanför Molekylverkstan) kl 9.00.

APRIL 2017

Klädbytardag

För sjunde året i rad är det dags för den uppskattade möjligheten att kunna ge nytt liv åt kläder som du inte längre använder. Ta med max fem fina, rena plagg och ta chansen att hitta något nytt bland de hundratals plagg som lämnas in för byte.
Ansvarig: Eva Andersson, 070-2152588
Information om datum och lokal kommer genom annons i ST-tidningen samt på hemsidan och Facebook.

MAJ 2017

Ringmärkning av fågelungar

Nu är det dags att skörda frukten av holkbyggande och arbetet med att sätta upp holkarna. Nu är det nämligen dags ringmärka ungarna. Vi kommer att följa med Anders Melin som är auktoriserad ringmärkare och se hur det går till att sätta på ringar på de små liven. Ta gärna med barnen och fika och kikare.
Plats och datum: Vi återkommer med detta på hemsidan och facebook
Ansvariga: Stefan Malm 073 – 8008607, Anders Melin
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 10:00