Program 2018

Här hittar du nu  Naturskyddsföreningens nya programblad. Det omfattar perioden maj till december i år. Vi kommer att skicka ut programbladet via mail till våra medlemmar och andra intresserade. Detta för att minska miljöbelastningen och resursåtgången för att trycka och distribuera programmet, och för att minska kostnaderna för föreningen.

Om du har bytt mailadress på senaste tiden, så meddela oss gärna det via stenungsund@snf.se

Välkomna till 2018 års programaktiviteter.

E-post för glömska

• Har du svårt att komma ihåg våra aktiviteter? Vill du höra senaste nytt från styrelsen? Då är vår gratistjänst någonting för dig! Skicka ett e-mail till stenungsund@snf.se och tala om att du vill ha information från Stenungsunds Naturskyddsförening via e-mail. Du kan också gilla oss på Facebook: www.facebook.com/snfstenungsund
  • Hädanefter skickar vi ut programbladet via mail till våra medlemmar och andra intresserade. Detta för att minska miljöbelastningen och resursåtgången för att trycka och distribuera programmet, och för att minska kostnaderna för föreningen. Om du ändå vill ha programmet på papper, kan du skriva ut det från vår website, https://stenungsund.naturskyddsforeningen.se/ eller höra av dig till föreningen så skickar vi det till dig.
  • Programmet är tryckt på Munken Lynx, ett Svanen godkänt papper från Arctic Paper Munkedals AB.

Vill du stödja vår verksamhet är vårt plusgirokonto 826936-7. Tack på förhand!

MAJ 2018

Tisdag 15/5 Föredrag med Christina Winter – Odla ekologiskt i trädgården.
Föredraget ger oss en introduktion till den ekologiska odlingsmetoden och hur vi kan använda den när vi odlar vår egen mat. Mängder av praktiska tips för odling av grönsaker, frukt och bär. Förslag på härdiga växter och sorter för odling både direkt i jorden och i lådor. Bildvisning från trädgårdar, gemensamhetsodlingar och kolonilotter. Frågestund. Christina Winter är hortonom och har arbetat i många år med yrkesmässig ekologisk trädgårdsodling. Föredraget sker i samarbete med Stenungsunds kommun.
Plats och tid: Mariagården i Stenungsund kl 18:30-20:30

Lördag 19/5 Naturmorgon på Stenungsön
Nu när våren är som finast är det lämpligt att uppleva den under den bästa tiden på dygnet i den bästa av miljöer. Fågelsången är fantastisk i Stenungsöns lummiga skogar, hagar och trädgårdar, så detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig skilja mellan rödhakens och svarthättans sång. Växtligheten gör ingen besviken heller, med chans att lukta på både liljekonvalj och stinksyska. En lättgången tur på ett par timmar, som passar både stora och små.
Plats och tid: Stenungsögårdens parkering kl 06:00
Ansvariga: Per Anders Ternevall 070-424 06 15 och Olle Arvids 070-280 48 09

JUNI 2018

Söndag 27/5, 3/6 samt 10/6 Ramsön
Vandring bland blommor, fåglar och djur. Vi går i ett hav av blommor, i ett landskap av stengärdesgårdar, berg och ängar. Här har tiden nästan stått still och efterlämnat en miljö präglad av odlingsmöda och betesdjur. Ta med matsäck och ha oömma skor eller stövlar. Guide är Ole Aasheim (telefon: 0706–805144).
Plats och tid: Ramsön kl 10:00-14:00. Kom till Timmerviks brygga för båttransport (gratis) eller kom gärna i egen båt till Ramsöns gästbrygga. Har ni frågor om resväg eller dylikt ring Ole.
Samarrangemang med Västkuststiftelsen.

Ringmärkning av fågelungar 8/6
Nu är det dags att skörda frukten av holkbyggande och arbetet med att sätta upp holkarna. Nu är det nämligen dags ringmärka ungarna. Vi kommer att följa med Anders Melin som är auktoriserad ringmärkare och se hur det går till att sätta på ringar på de små liven. Ta gärna med barnen och fika och kikare.
Plats och datum:  Samling: Mariagårdens parkering kl 15:00 den 8/6
Ansvariga: Stefan Malm 076-100 51 84, Anders Melin

Söndag 10/6 Ranebolund – Örtrik lundmiljö
Ranebolund i Svartedalens sydligaste del bjuder på en för Bohuslän unik lundflora samt ett spännande fågelliv. Vi kommer bland annat att stifta bekantskap med ramslök, kransrams, storrams, tvåblad och med lite tur nästrot. Turen går i relativt svår terräng. Skiner solen kommer vandringen att avslutas med fjärilsstudier. Ta med matsäck och kikare. Samarrangemang med Västkuststiftelsen. Aktiviteten varar 10:00-14:00 och guide är Thomas Liebig (telefon: 0706-46 65 58).
Plats och tid: 10:00 utanför Molekylverkstan, Kulturhuset Fregatten i Stenungsund för samåkning.
Samarrangemang med Västkuststiftelsen.

Torsdag 28/6 Besök hos biodlare Pelle Carlsson
Vi hälsar på hos Pelle Carlsson, Lilla Komperöd 202, Ucklum kl 16:00-18:00. Pelle berättar inspirerat om sina bin och om binas stora roll som pollinerare i naturen.
Det finns möjlighet att köpa honung och andra bi-produkter. Medtag gärna fika!
Plats och tid: Vi samlas vid bensinstationen i Ucklum kl 15.45 för samåkning några kilometer till Lilla Komperöd

AUGUSTI 2018

Onsdag 1/8 Besök på ekobyn Utsikten på Orust
Ekobyn har nu funnits sedan 2001 och omfattar nu 17 hushåll. Maria Hedberg berättar om ekobyn, visionerna och om framtiden. Maria bor i ett hus byggt av halm och lera och visar oss huset. Vi kommer också få besöka den nyanlagda skogsträdgården med träd, buskar och perenner som ger en skörd av nötter, frukt, bär och ätliga skott och blad. Barnvänligt, medtag gärna fikakorg! Läs mer på www.utsikten-ekoby.se
Plats och tid: Ekobyn Utsikten, Krossekärr, 8 km öster om Henån kl 17:30 – 20:00

4/8–12/8 Västerhavsveckan
En temavecka för att uppmärksamma havsmiljön längs med Bohuskusten. Träffa forskare, lär dig mer om havet, njut av havsnära kustreservat, följ med på sälsafari, upptäck livet under ytan och mycket mer! Se www.vasterhavsveckan.se för mer information.

Tisdag 21/8 The Fork and Shovel
”The Fork and Shovel” är en ekologisk gård som ligger vid Skedet, nära Kållekärr på Tjörn. Här finns stora fruktodlingar, och även odling av grönsaker, kryddor mm. Kom och lär er om hur man odlar ekologiskt, och se hur fågelholkar har satts upp för att få skadedjursbekämpare och bihotell för att locka pollinerare. Café och stuguthyrning finns också på stället. Det är en ganska nystartad verksamhet, och framtidsvisioner saknas inte. En spännande plats för ett studiebesök.
Samling: Fregattens parkering, utanför Molekylverkstan 19.00.
Ansvarig: Olle Arvids 070–280 48 09

SEPTEMBER 2018

Lördag 15/9 – söndag 16/9 Skördefesten på Sundsby säteri
Naturskyddsföreningarna i Stenungsund, på Tjörn och på Orust samarbetar kring en gemensam aktivitet som handlar om ekologisk och närproducerad produktion. Tipspromenad och infomaterial finns.
Plats och tid; Skördefesten pågår 11:00-16:00 båda dagarna på Sundsby säteri, Tjörn
Ansvarig: Karin Ekeborg 070-650 22 35.

Lördag 22/9 Vildmarksvandring
Höstvandring vid sjöarna Övre Långevatten, Tvängen och Mörtevatten. Vi vandrar i naturskog och passerar mäktiga bergsbranter, mossar och utsiktsplatser. Medelsvår vandring med fuktig och brant terräng på vissa ställen. Ta med matsäck och rejäla skor. Guide är Kåre Ström (telefon 0737-723204).
Plats och tid: Vi samlas vid folkets park (Kungälvsparken) kl 9.30 eller vid Mörtevattens parkering kl 10:00. Turen beräknas ta 4 timmar.
Samarrangemang med Västkuststiftelsen, Kungälvs Naturskyddsförening och Kungälvsornitologerna.

OKTOBER 2018

Lördag 6/10 Holkbyggardag
Så är det åter dags att göra en insats för våra fåglar som kan tänka sig att bo holk i brist på bohål i naturen. På denna aktivitet kan naturligtvis även barn delta efter bästa förmåga och får sedan ta med en holk hem för att ge bort i julklapp eller sätta upp själv när det blir vår.
De tillverkade holkarna kommer dels att säljas på Julmarknaden tisdag 4 december men ett antal holkar planeras också att sättas upp lördag 16 mars 2019, för att ytterligare senare följas upp med ringmärkning av ungar någon gång i maj 2019 (se i nästa programblad om dessa aktiviteter)
Ansvarig: Thomas Myremark, 070-347 27 98. OBS: ring och anmäl att du kommer.
Plats och tid: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 09:00 för samåkning hem till Thomas på Brunås.
Vi håller på fram till 15:00 och glöm inte att ta med fika.

NOVEMBER 2018

Torsdag 8/11 Föredrag med Johanna Lakso – Vägen mot 100 % förnybart
Fem partier är överens om att vi ska ställa om till 100 procent förnybar energi till år 2040. Men hur ser vägen dit ut? Kommer det att bli lätt eller svårt att göra? Och vilken roll kan Naturskyddsföreningen ha i omställningen?
Naturskyddsföreningens energisakkunnig, Johanna Lakso, uppvuxen i Stenungsund, kommer på besök och bjuder in till en diskussion om förnybar energi!
Plats och tid: Fregatten kl 19:00. Information om lokal kommer senare.
Ansvarig: Eva Andersson, 070–2152588

DECEMBER 2018

Tisdag 4/12 Julmarknad på Stenungstorg
I år kommer vi att medverka vid den stora julmarknaden på den första tisdagen i månaden och sälja framför allt fågelholkar men även lite annat. Information om var ni hittar oss och tid kommer längre fram så håll utkik på mailen och på facebook.
Ansvarig: Ulf Nilsson, 0303–770288 och Olle Arvids, 0303–775553 (070–2804809)

Stenungsunds naturskyddsförenings årsmöte kommer att hållas den 5 mars år 2019 på Fregatten. Mer info om detta i nästa programblad som kommer vid årsskiftet.

• Förslag på utflykter på egen hand har vi samlat på vår hemsida under rubriken Smultronställen. Dessa lokaler är belägna både vid kusten och inne i landet. För att studera sjöfågel rekommenderas Farholmarna mellan Galterön och Stora Askerön, Jordhammarsviken i Ödsmål, Källsnäs och Keholmen väster om Jörlanda, Norums holme i Strandnorum, samt Stora Askerön. Men förstås, man behöver inte vara fågelintresserad för att uppskatta dessa natursköna platser.
  • Tre lokaler i Svartedalen finns beskrivna: Härsevattnet, Gårdsjön och Ranebolund. De två första är barrskogsområden medan Ranebolund är en botanisk pärla med ädellövskog och flera ovanliga blommor.
  • Västkuststiftelsen organiserar ett stort antal guidade vandringar i Västra Götalands län, under året 2011 bl.a. i Svartedalen. Information om vandringarna liksom om länets alla naturreservat finns på www.vastkuststiftelsen.se.
  • Föreningen Bohusläns flora har givit ut boken Botaniska utflykter i Bohuslän (2006). I vår kommun är tre lokaler beskrivna, nämligen Gårdsjön (barrskogsmiljö), Ranebolund (lövlund) och Furufjäll (många olika naturtyper).
  • Planering underlättas av detaljerade kartor. Om du saknar aktuell tryckt karta rekommenderas Informationskartan http://gis.lst.se/gisvg med elektroniska kartor över hela Sverige. Här finns dessutom kartbaserad info som täcker en mängd aspekter av natur-, miljö- och kulturvård.