Program 2023

Välkommen till aktiviteter med Stenungsunds
Naturskyddsförening!

Detta medlemsblad omfattar perioden augusti 2023 till januari 2024. Vi har aktiviteter som passar både gamla och unga så ta gärna med hela familjen. Det krävs inga förkunskaper för att vara med, kunnigt folk finns alltid till hands. Om du undrar över något, till exempel om man kan ta med barnvagn på en vandring, eller vilka kläder och skor som är lämpliga vid ett visst tillfälle, ring bara till kontaktpersonen och fråga!

Våra arrangemang är öppna för alla, även för dem som inte är medlemmar. Det kostar inget att delta (om det inte anges särskilt). När en resa ingår betalar varje deltagare sina färdkostnader. Glöm inte kaffetermosen för fikarast har vi alltid på våra utflykter.

Programmet med eventuella ändringar finns på vår hemsida http://stenungsund.naturskyddsforeningen.se/. Vi har också ett e-nyhetsbrev där vi påminner om aktiviteter som är på gång i vår krets. Anmäl dig gärna till detta genom att skicka ett mail till stenungsund@snf.se. Du kan också gilla oss på Facebook www.facebook.com/snfstenungsund eller följa oss på Instagram: naturskyddsforeningstenungsund.

På hemsidan hittar du också förslag till utflyktsmål på egen hand, våra smultron-ställen. Där finns många bra tips om var du kan skåda fågel, botanisera bland växter eller titta på annat trevligt i naturen. Vi vill även passa på att tipsa om Västkuststiftelsens guidade vandringar (vastkuststiftelsen.se).

Väl mött i markerna.

Styrelsen

• Dessa aktiviteter är riktade till den breda allmänheten och därför inte bara till medlemmar i Naturskyddsföreningen. De flesta är lämpliga för barn.
  • Föreningen har en tubkikare för utlåning. Kontakta Stefan Malm: 076-100 51 84
  • Programpunkterna finns även i Aktivitetskalendern på SNF:s hemsida http://www.naturskyddsforeningen.se/aktivitetskalendern/
  • I samarbete med Studiefrämjandet

E-post för glömska
Har du svårt att komma ihåg våra aktiviteter? Vill du höra senaste nytt från styrelsen? Meddela oss via stenungsund@snf.se och tala om att du vill ha information från Stenungsunds Naturskyddsförening via e-post. Du kan också gilla oss på Facebook: www.facebook.com/snfstenungsund.

Vi skickar ut programbladet med e-post till våra medlemmar och andra intresserade. Detta för att minska miljöbelastningen och resursåtgången för att trycka och distribuera programmet, och för att minska kostnaderna för föreningen. Om du ändå vill ha programmet på papper, kan du skriva ut det från vår website, https://stenungsund.naturskyddsforeningen.se/ eller höra av dig till föreningen så skickar vi det till dig.

Vill du stödja vår verksamhet är vårt bankgiro: 5374–5238 (Tjörns sparbank).
Swish-nr: 123 536 97 23
Tack på förhand!

Program augusti 2023 till januari 2024

Om inget annat anges vid respektive programpunkt krävs ingen föranmälan till våra aktiviteter, men vi rekommenderar hur som helst att ni kollar vår hemsida för eventuella ändringar.

Lördag 19 augusti – Norums holme

Vi går ut till Norums holme och spanar efter flyttande vadarfåglar och annat spännande. Medtag fika. Aktiviteten tar ca 2 timmar.

Samling: Utanför Molekylverkstan 09:00, alternativt vid Kullens handels-trädgård 09:10.

Kontaktperson: Lars Arell 0706 76 82 94 och Ralf Karlsson 0703 79 86 16

Tisdag 12 september – Svamp – inte bara kantareller!

Under två timmar ska Lars Kastö berätta saker om svampar som du antagligen inte hade en aning om. Det kommer givetvis att bli en del om matsvampar, plockning och tillagning, men även om förgiftning, wood wide web, månlandare, kärringfisar och mycket annat.

Plats: Fregatten 18:30

Kontaktperson: Lars Kastö 0705 41 57 10

18 till 24 september – Hållbarhetsveckan med mjölksyrning och holkbyggning

Kom och lär dig om ett hållbart och nyttigt sätt att ta vara på och konservera grönsaker, samtidigt som du ger dig själv en härlig smakupplevelse. Ta med dig en ren glasburk med snäpplock så får du ta hem en egen liten syrningskultur att njuta av kommande veckor. Naturskyddsföreningen står för råvaror och kunskap.

Vi kommer även att prata om bokashi – den japanska komposteringsmetoden som innebär att mjölksyra sitt köksavfall för snabbare omsättning till jord och mer bibehållen näring. Perfekt inför vårens trädgårdsbestyr.

Dessutom kommer det att finnas möjlighet att bygga fågelholkar.

Plats och tid: www.stenungsund.se/hållbarhetsveckan

Kontaktperson: Lina Blomstrand 0729 81 99 39 (mjölksyrning/ bokashi) och Lars Arell 0706 76 82 94 (holkbyggen)

Lördag 4 november – Prylbytardag

Byt prylar med varandra på prylbytardagen

På prylbytardagen byter vi hela och fina saker till nya – helt gratis!

Att byta prylar med varandra istället för att köpa nytt är både roligt och ger en konkret miljönytta på samma gång. Vi är många som har fina saker hemma som inte används och som lika bra kan flytta hem till någon annan.

Max fem saker, som kan bäras av en person, kan lämnas in och bytas mot nya.

Följande kategorier på prylar kan lämnas in för byte:

• • Fröer och sticklingar
  • • Smycken och bijouterier
  • • Köksredskap och husgeråd
  • • Inredning och prydnadssaker
  • • Barngrejer
  • • Sport och fritid

Vi kommer också ha ett gratisbord för sladdar, laddare, mobil- och datortillbehör.

Kom och fynda!

Plats: Stora salen, kulturhuset Fregatten

Tid: Inlämning av prylar mellan 10:00 och 11:00, byte mellan 11:30 och 13:00.

Kontaktperson: Hanna Ternevall 0707 69 56 22

Söndag 12 november – Naturvandring på Stora Askerön

Denna dag är det fars dag, så ta med dig far (och mor) på en härlig vandring.

Stora Askerön tillhör faktiskt Stenungsunds kommun, men det är sällan människor utanför ön utforskar dess skogar, hagar och stränder. Men just det ska vi göra idag. Det blir en dag för dem som gillar att röra på sig, men inte kan så mycket om djur och växter. Vi kommer att vandra totalt ungefär en mil, så glöm inte fika och rejäla skor. Vi beräknar vara tillbaka omkring 13:00.

Samling: Utanför Coop 09:30

Kontaktperson: Lars Kastö 0705 41 57 10

Lördag 6 januari 2024 – Vintervandring vid Jordhammarviken

Dags att börja röra på sig efter allt stillasittande i helgerna. Förhoppningsvis bjuder Sked- och Jordhammarsviken på trevliga arter såsom kungsfiskare, salskrake och havsörn. Vi är ute ca 4 timmar. Samarrangemang med Bohusläns Ornitologiska Förening