Program 2017-18

Välkomna till 2017-2018 års programaktiviteter.

E-post för glömska

• Har du svårt att komma ihåg våra aktiviteter? Vill du höra senaste nytt från styrelsen? Då är vår gratistjänst någonting för dig! Skicka ett e-mail till stenungsund@snf.se och tala om att du vill ha information från Stenungsunds Naturskyddsförening via e-mail. Du kan också gilla oss på Facebook: www.facebook.com/snfstenungsund
  • Vill ni ha programbladet via mail istället för på papper så skickar ni bara ett mail till stenungsund@snf.se. Ni som inte skickar något mail kommer att få programbladet via Posten.
  • Programmet är tryckt på Munken Lynx, ett Svanen godkänt papper från Arctic Paper Munkedals AB.

Vill du stödja vår verksamhet är vårt plusgirokonto 826936-7. Tack på förhand!

PROGRAM VÅREN 2017 TILL VÅREN 2018

Om inget annat anges vid respektive programpunkt krävs ingen föranmälan till våra aktiviteter, men vi rekommenderar hur som helst att ni kollar vår hemsida för eventuella ändringar. Glöm inte ta med fika på våra exkursioner.

Detta program omfattar perioden maj 2017 till maj 2018. Som vanligt bjuder det på både gamla klassiker som Naturmorgon på Stenungsön och Vintervandringen men även ett par nya spännande aktiviteter. Förhoppningsvis hittar du någon eller några aktiviteter som lockar. Vi vill även passa på att tipsa om Västkuststiftelsens guidade vandringar (vastkuststiftelsen.se).

Vi har aktiviteter som passar både gamla och unga så ta gärna med hela familjen! Det krävs inga förkunskaper för att vara med, kunnigt folk finns alltid till hands. Om du undrar över något, till exempel om man kan ta med barnvagn på en vandring, eller vilka kläder och skor som är lämpliga vid ett visst tillfälle, ring bara till kontaktpersonen och fråga!

Våra arrangemang är öppna för alla, även de som inte är medlemmar. Det kostar inget att delta (om det inte anges särskilt). När en resa ingår betalar varje deltagare sina färdkostnader. Glöm inte kaffetermosen för fikarast har vi alltid på våra utflykter.

Stenungsunds-naturskyddsförening-program-2017-2018.pdf

MAJ 2017

Lördag 20/5 Naturmorgon på Stenungsön

Stenungsön är en fantastisk naturpärla, inte minst under tidiga försommarmornar då man kan lyssna på alla nyanlända sångare och se alla fina växter som har kommit upp. Detta ska vi uppleva nu, på en tur som tar ca två timmar och är lätt att gå även för barn. Ta gärna med er fika, för tyvärr är grötfrukostens tid förbi.

Ansvariga: Per Anders Ternevall, 0704–240615 och Olle Arvids, 0303–775553 (070– 2804809)
Samling: Stenungsögårdens parkering 06:00

Ringmärkning av fågelungar

Plats och datum: Vi återkommer med detta på hemsidan och facebook
Ansvariga: Stefan Malm 073 – 8008607, Anders Melin 070-3305907

JUNI 2017

Söndag 4/6 samt 11/6 Ramsön kl 10.00-14.00

Vandring bland blommor, fåglar och djur. Vi går i ett hav av blommor, i ett landskap av stengärdesgårdar, berg och ängar. Här har tiden nästan stått still och efterlämnat en miljö präglad av odlingsmöda och betesdjur. Ta med matsäck och ha oömma skor eller stövlar.

Ansvarig: Ole Aasheim (telefon: 0706–805144)
Samling: Timmerviks brygga för båttransport (gratis) eller kom gärna i egen båt till Ramsöns gäststuga kl 10.10. Arrangeras av Västkuststiftelsen

Söndag 11/6

Ranebolund – örtrik lundmiljö

Ranebolund i Svartedalens sydligaste del bjuder på en för Bohuslän unik lundflora samt ett spännande fågelliv. Vi kommer bland annat att stifta bekantskap med ramslök, kransrams, storrams, tvåblad och med lite tur nästrot. Turen går i relativt svår terräng. Skiner solen kommer vandringen att avslutas med fjärilsstudier. Ta med matsäck och kikare. Samarrangemang med Västkuststiftelsen. Aktiviteten varar 10:00-14:00.

Ansvarig: Thomas Liebig 0706-46 65 58
Samling: 10:00 utanför Molekylverkstan, Kulturhuset Fregatten i Stenungsund för samåkning.

Onsdag 14/6

Arboretum i Spekeröd

Häng med på en tur hem till Mats Karlsson i Tveten och upplev hans intressanta trädplantering. Här finns alla nordiska och massor av utländska trädslag. Spännande föreläsning om träd utlovas. Medtag gärna fika! Aktiviteten varar 18:30–20:00

Ansvarig: Thomas Myremark 070–3472798
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 18:00

Söndag 18/6

Besök hos biodlare Pelle Carlsson

Vi hälsar på hos Pelle Carlsson, Lilla Komperöd 202, Ucklum kl 10:00-12:00. Pelle berättar inspirerat om sina bin och om binas stora roll som pollinerare i naturen. Det finns möjlighet att köpa honung och andra bi-produkter. Familjevänligt. Medtag gärna fika!

Ansvarig: Karin Ekeborg 070-650 22 35
Samling: Vi samlas vid bensinstationen i Ucklum kl 09.45 för samåkning några kilometer till Lilla Komperöd

AUGUSTI 2017

5/8–13/8 Västerhavsveckan

En temavecka för att uppmärksamma havsmiljön längs med Bohuskusten. Träffa forskare, lär dig mer om havet, njut av havsnära kustreservat, följ med på sälsafari, upptäck livet under ytan och mycket mer! Se www.vasterhavsveckan.se för mer information.

Lördagen 19/8

Besök på Fågelcentralen

Idag skall vi besöka Fågelcentralen som ligger utanför Kungälv. Där tar man främst hand om skadade fåglar. Verksamheten leds av Tommy Järås som kommer att visa oss runt.

Ansvarig: Stefan Malm 073–8008607
Samling: 10:15 vid Fregattens parkering för samåkning. Aktiviteten varar 11:00 till 14:00.

SEPTEMBER 2017

16/9–17/9 Skördefesten på Sundsby

Naturskyddsföreningarna i Stenungsund, på Orust och på Tjörn samarbetar med den gemensamma aktiviteten ”Art-race på Sundsby Säteri” dessa dagar. Det gäller att finna och känna igen så många träd, blommor och fåglar som möjligt. Dokumentation kan ske med foto eller med annan beskrivning av de arter du funnit. Skördefesten pågår kl 11:00-16:00 båda dagarna.

Frågor kan besvaras av Karin Ekeborg 070 650 22 35.

Lördag 23/9

Vildmarksvandring

Till Mittevättnorna, Härsevatten och Äggdaldsjön i hjärtat av Svartedalens vildmark. Vi spanar efter fåglar, djur och växter vid sjöar, mossar och i gammelskog. Terrängen är bitvis kuperad och kan vara fuktig och något brant på vissa ställen. Vandringen är ca 6 kilometer och medelsvår. Ta med matsäck och rejäla skor.

Guider är Kåre Ström (telefon 0737-723204) och Roger Gahnertz (telefon 0703-580430). Turen beräknas ta ca 4 timmar.
Samling vid folkets park (Kungälvsparken) kl 9.00 eller vid Lindesjöns parkering kl 9.30.
Arrangeras av Västkuststiftelsen och Kungälvs Naturskyddsförening

OKTOBER 2017

Lördag 7/10 Holkbyggardag

Så är det åter dags att göra en insats för våra fåglar som kan tänka sig att bo holk i brist på bohål i naturen. På denna aktivitet kan naturligtvis även barn delta efter bästa förmåga och får sedan ta med en holk hem för att ge bort i julklapp eller sätta upp själv när det blir vår. De tillverkade holkarna kommer dels att säljas på Julmarknaden lördag 2 dec men ett antal holkar planeras också att sättas upp lördag 17 mars 2018, för att ytterligare senare följas upp med ringmärkning av ungar någon gång i maj 2018 (se i programmet om dessa aktiviteter)

Ansvarig: Thomas Myremark, 070 – 3472798. OBS: ring och anmäl att du kommer.
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 09:00 för samåkning hem till Thomas på Brunås. Vi håller på fram till 15:00 och glöm inte att ta med fika.

NOVEMBER 2017

Tisdag 7/11 Föredrag om projekt 8 fjordar av Niclas Åberg

Hur ser det egentligen ut i fjordarna innanför Tjörn och Orust? Kan vi förbättra miljön samtidigt som vi ökar möjligheter till friluftsliv och utvecklar näringslivet? Niclas Åberg berättar om projektet som syftar till att ge oss en bättre bild av vad som pågår i fjordarna innanför Tjörn och Orust.

Tid: 19:00-20:30
Lokal: Fregatten (information om lokal kommer senare)

DECEMBER 2017

Lördag 2/12 Julmarknad på Stenungstorg

Som tidigare år kommer vi att stå på Sandbergs plats utanför Team Sportia och sälja framför allt fågelholkar men även lite annat.

Ansvarig: Ulf Nilsson, 0303–770288 och Olle Arvids, 0303–775553 (070–2804809)
Samling: Sandbergs plats 11:00 – 13:00

JANUARI 2018

Lördag 6/1 Vintervandring

Nu är det dags att börja röra på sig efter all helgmat! Vi kommer att gå längs Jordhammarsvikens och Galteröns vintriga stränder och har vi tur kan vi få se havsörn, salskrake och kungsfiskare. Varma kläder och rekommenderas och ta gärna med fika. Vandringen tar ca 3 timmar.

Ansvarig: Stefan Malm, 073–8008607
Samling: Jordhammars herrgård kl 09:00

FEBRUARI 2018

Tisdag 27/2 Årsmöte

Årsmöte för Stenungsunds Naturskyddsförening med fika. Kvällen inleds med årsmötesförhandlingar och avslutas med ett föredrag i aktuellt ämne. Mer info om detta kommer längre fram på hemsidan samt på facebook.

Ansvarig: Thomas Myremark, 070–3472798
Lokal: Fregatten Fyren 18:30-20:00

MARS 2018

Lördag 17/3 Uppsättning av holkar

Vi ska ut och sätta upp några av de holkar vi byggde i höstas. Vilket område det blir är ej bestämt i nuläget så vi återkommer med det på hemsidan och facebook när det blir dags. Barnen är såklart välkomna med. Vi är ute till kl 13:00 och ta med fika och kikare om du har.

Ansvariga: Stefan Malm 073 – 8008607, Thomas Myremark 070 – 3472798
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 10:00

APRIL 2018

Lördag 7/4 Orrspel

Denna tidiga vårmorgon tänkte vi ge oss ut i Svartedalen för att lyssna på orrspel. Har vi tur kan vi även få se tjäder och kanske spelande sparvuggla. Ta på Er ordentligt med kläder och kängor, det kan vara snö och riktigt kallt så här års. Aktiviteten varar ca 3 timmar.

Ansvarig: Stefan Malm, 073–8008607
Samling: Parkeringen vid Spekeröds golfbana 06:00

Lördag 14/4

Klädbytardag

Än en gång är det dags för den uppskattade möjligheten att kunna ge nytt liv åt kläder som du inte längre använder. Ta med max 10 fina, rena plagg och ta chansen att hitta något nytt bland de hundratals plagg som lämnas in för byte.

Ansvarig: Eva Andersson, 070–2152588
Information om lokal kommer genom annons i ST-tidningen samt på hemsidan och Facebook. Onsdag 1

Onsdag 18/4

Ugglelyssning

Denna förhoppningsvis klara aprilkväll kommer vi att bege oss ut i Svartedalen för att lyssna på ugglor. Har vi tur kan vi få höra såväl katt-, pärl- och sparvuggla. Aktiviteten varar ca 3 timmar.

Ansvarig: Stefan Malm 073–8008607
Samling 20:00 på parkeringen till Spekeröds golfklubb

Lördag 21/4

Grodlyssning vid Sundsby

De små grodorna är lustiga att se, och även att höra på. Visst har de öron, för annars hade det varit meningslöst att frambringa ljud när de leker! Och att de har svansar under den första perioden av sitt liv känner ni nog till. Vad som kan hända om ni pussar en groda vet ni väl också? Det finns mycket spännande att lära sig om dessa djur, både för stora och små. Kanske hur man skiljer mellan en groda och en padda, och att även salamandrar hör till groddjuren. Eller hur man kan ordna en lämplig damm åt dem i sin trädgård, för det är inte så gott om dammar i naturen längre. Ta gärna med er fika. Aktiviteten beräknas ta 2–3 timmar.

Ansvarig: Olle Arvids 0303–775553 (070–2804809)
Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 9.00.

MAJ 2018

Ringmärkning av fågelungar

Nu är det dags att skörda frukten av holkbyggande och arbetet med att sätta upp holkarna. Nu är det nämligen dags ringmärka ungarna. Vi kommer att följa med Anders Melin som är auktoriserad ringmärkare och se hur det går till att sätta på ringar på de små liven. Ta gärna med barnen och fika och kikare. Plats och datum: Vi återkommer med detta på hemsidan och facebook Ansvariga: Stefan Malm 073 – 8008607, Anders Melin Samling: Fregattens parkering utanför Molekylverkstan kl 10:00 Vi avslutar ca kl 13:00.

• Förslag på utflykter på egen hand har vi samlat på vår hemsida under rubriken Smultronställen. Dessa lokaler är belägna både vid kusten och inne i landet. För att studera sjöfågel rekommenderas Farholmarna mellan Galterön och Stora Askerön, Jordhammarsviken i Ödsmål, Källsnäs och Keholmen väster om Jörlanda, Norums holme i Strandnorum, samt Stora Askerön. Men förstås, man behöver inte vara fågelintresserad för att uppskatta dessa natursköna platser.
  • Tre lokaler i Svartedalen finns beskrivna: Härsevattnet, Gårdsjön och Ranebolund. De två första är barrskogsområden medan Ranebolund är en botanisk pärla med ädellövskog och flera ovanliga blommor.
  • Västkuststiftelsen organiserar ett stort antal guidade vandringar i Västra Götalands län, under året 2011 bl.a. i Svartedalen. Information om vandringarna liksom om länets alla naturreservat finns på www.vastkuststiftelsen.se.
  • Föreningen Bohusläns flora har givit ut boken Botaniska utflykter i Bohuslän (2006). I vår kommun är tre lokaler beskrivna, nämligen Gårdsjön (barrskogsmiljö), Ranebolund (lövlund) och Furufjäll (många olika naturtyper).
  • Planering underlättas av detaljerade kartor. Om du saknar aktuell tryckt karta rekommenderas Informationskartan http://gis.lst.se/gisvg med elektroniska kartor över hela Sverige. Här finns dessutom kartbaserad info som täcker en mängd aspekter av natur-, miljö- och kulturvård.