Lyckad utflykt i gråvädret

I säkert trettio år har vi i föreningen haft som tradition att varje år kring trettonhelgen ge oss ut till Jordhammarsviken för att titta på vinterfåglar. I år slog vi rekord med hela 23 deltagare, trots gråväder och tidvis duggregn!

Fågelskådare med tubkikare
Är det en dopping därborta i dimman?

Vi såg många spännande fågelarter – som smådopping, bergand, sjöorre och tordmule – och tack vare hjälp av duktiga fågelskådare från Bohusläns Ornitologiska Förening kunde vi galant artbestämma många arter som för den oinvigde mest upplevdes som mörka prickar. Och vi såg inte bara fåglar; även flera små intressanta ormbunksarter dök upp i klippbranterna.

Och vad var bäst? Givetvis kaffe och mackor i lä av dansbanan på Råön!

Den lilla ormbunken murruta (Asplenium ruta-muraria) har trängt in sig i en liten klippskreva. Trots vinter och mörker har den behållit sina förhållandevis tunna gröna blad.