Konsten att hugga träd och ha skogen kvar –

Konsten att hugga träd och ha skogen kvar – strömmad föreläsning av Mikael Karlsson vid invigningen av Hållbarhetsfestivalen

Plats: Kulturhuset Fregatten, Stenungsund

Måndag 18 oktober 2021. Drop in från 18.00. Föreläsningen börjar 18.30.

Alla vill åt skogen. Vi måste skydda befintliga skogar för att inte klimatförändringarna ska bli än värre än den befintliga prognosen, vi måste värna och återskapa den biologiska mångfalden, och samtidigt ska stora delar av klimatomställning komma från skogen. Byggmaterial, drivmedel, mat, textilier, förpackningsmaterial etc.

Nyckeln till framtiden finns i skogen. Mikael Karlsson visar hur ett nytt skogsbruk kan hejda klimatkrisen och hjälpa miljön. Han är expert på ekosystembaserat skogsbruk, ett skogsbruk som både ökar klimatnyttan och värnar naturen samtidigt som lönsamheten är god. Uppväxt på släktgård började han tidigt att arbeta med skog. Strax upptäckte han att den natur han älskade försvann när naturliga skogar höggs ner och ersattes av kalhyggen, gran- och tallplanteringar. En skog är så mycket mer än bara träd. Redan som tonåring ställde sig frågan om det inte skulle vara möjligt att bedriva ett lönsamt skogsbruk på ett annat sätt.

Femton år senare fann han svaret, i Lübeck. Ja – det går att bedriva ett lönsamt skogsbruk och ha naturen kvar. Lönsamheten kan till och med öka. Där och då bestämde han sig för att ägna sitt liv åt att lära sig och sedermera också även föreläsa och lära ut hur ekosystembaserat skogsbruk bedrivs. Efter tio års arbete skrev han boken “Konsten att hugga träd och ha skogen kvar” som kom att bli mycket uppskattad. Idag sköts över 500.000 hektar mer Lübeckmodellen enbart i Tyskland. Lübeckmodellen går att tillämpa överallt där skog växer, eller kan växa naturligt. Modellen har spridits över världen och nu står Sverige på tur.

Eventet är en del av årets invigning av Hållbarhetsfestivalen i Västra Götaland. Den lokala (strömmade) visningen är ett samarrangemang mellan Kulturhuset Fregatten i Stenungsund, Stenungsunds naturskyddsförening och Föreningen Omställning Hällungebygden