Utveckla området kring Mariagården som ett strövområde!

I i lokaltidningen 26/1 kunde vi läsa att kommunstyrelsen har beslutat om en nystart av en detaljplan från 2013 för att bygga industrilokaler av varierande slag i det fina naturområdet kring Västergård/  Mariagården!

Mariagården/ Västergård  är en unikt kultur- och naturområde, är mycket centralt beläget och har god tillgänglighet för oss alla! Området är särskilt bra för funktionshindrade, för äldre människor som har svårt att gå och för barnfamiljer med barnvagn. Man behöver inte ha tillgång till bil för att nå Mariagården/ Västergård och området är lätt att nå från Stenungsunds  centrala delar. Området har karaktären av en naturpark : en mängd fågelarter, en rik flora av växter och träd, en liten naturstig, och inte minst Stenunge-å med rinnande vatten, med öringar och annan fisk och med en nyrenoverad  skvaltkvarn. Mariagården är centrum för en kulturpark med bl.a. sommarkafé, växthus, trädgård.

Märkligt att kommunen nu bestämmer sig för att bygga industrilokaler i ett av de få grönområdena som finnas i närheten av Stenungsunds Centrum. Modern forskning visar vilken stor betydelse ett centralt beläget grönområde har för att människor skall må bra. Ett grönområde gynnar den biologiska mångfalden och är viktigt för ekotjänster, en förutsättning för att vi skall klara av klimatförändringarna. Den nyss antagna grönstrukturplanen har också visat på att parkområdet kring Mariaområdet har extra höga kvaliteter. Vi har också sett nu i pandemitider så har behovet av att komma ut i naturen kraftigt ökat. Vi behöver naturen!

Märkligt är också att kommunen inte respekterar den gamla kulturmiljön kring Västergård. Det var i Västergård det började, det som skulle bli Stenungsund. Västergård var av en del av den medeltida byn Stenung .  Området har på olika sätt spelat roll även för den moderna industrin bl.a. genom att bostäder anlades på 1950talet för de som byggde Vattenfall. Här finns en stor del av Stenungsunds historia, viktig för oss alla.

Lägg den planerade detaljplanen på hyllan och låt området kring Västergård och Mariagården utvecklas som ett närströvområde med höga kulturella och biologiska värden!

Naturskyddsföreningen i Stenungsund