Bottenstugan – nav för vandrare

Detta smultronställen är perfekt för den som vill vandra i en kuperad skog med många utsiktspunkter över sjöarna intill.

Fem vandringsleder av olika längd utgår från Bottenstugan i den östra änden av Ålevattnet. Till detta kommer den 37 mil långa Bohusleden som passerar på sin väg från Lindome i söder till Strömstad i norr. Stigarna har många härliga rastplatser med eldstäder så tag med korven! Tycker du att lederna är för korta ska du veta att det är enkelt att kombinera flera till valfri längd (se kartan längre ner på sidan).

Snabbfakta

Hitta hit
Kör till Spekeröds golfbana strax öster om Stora Höga. Följ sen bara huvudvägen. När asfaltvägen övergår i grus är det inte långt kvar. 🙂

Sevärdheter
Inte så många sällsynta arter i just denna del av Svartedalen, men härlig skog, vackra vyer och flera badsjöar.

Bästa besökstid
Året om. Skridskor och skidor på Ålevatten lockar vintertid och resten av året är nog vandringslederna mest populära.

Svårighetsgrad
Har du svårt att öra dig kan du parkera alldeles vid Ålevattnet och bara njuta av utsikten. Annars finns många leder av varierande svårighetsgrad. Lederna Grön, Röd Norr är lättare leder, medan Röd Söder, Blå och Gul har en del branta passager. Under vår och höst kan det vara rejält blött i markerna så bra skor, stövlar eller kängor rekommenderas.
Vindskydd
Längs lederna finns vindskydd, bänkar och eldplatser.
Foto: Lars Kastö

Svartedalen är ett av de sjörikaste områdena i södra Sverige och inbjuder till bad, kanotfärder och fiske. Pröva gärna fiskelyckan men kom ihåg: lös fiskekort först!

Kartbild över vandringslederna
En skärmbild över de kartor som du hittar genom att klicka på länken nedan.

Via Södra Bohusläns turistinformations sida kan du hitta två jättebra kartor över området, en utskrivningsbar pdf och en digital variant för mobilen:

Mer om Svartedalen

Vi har själva satt ihop en hel del information om både naturreservat och annat i Svartedalen:

Läs mer om Svartedalen här

P.S. Gillar du Svartedalen? Läs då mer om och besök vandringsleden vid Gårdsjön.