Gårdsjön

Vill du besöka Svartedalen, men har tröttnat på lederna kring Bottenstugan kan vi verkligen rekommendera  Gårdsjön. Här fanns länge ett ”världsberömt” projekt för att studera försurningen av mark och marken. Projektet är avvecklat, men du kan fortfarande vandra runt i vacker natur och lära dig mer om försurning.

Snabbfakta

Hitta hit
Du tar dig lättast till Gårdsjön genom att först åka gamla E6:an till Ucklum och därifrån köra vägen österut mot Västerlanda. Efter ca 4 kilometer står det Gårdsjön på en skylt som pekar åt höger. Följ den fram till parkeringen, som ligger på vänster hand.

Sevärdheter
Du går längs en sjö genom en vacker skog och får lära dig om försurning.

Bästa besökstid
Året om.

Svårighetsgrad
Stigen är utmärkt i båda aspekterna, men eftesom terrängen är kuperad är det ingenting för den som har barnvagn.

Försurningsstigen runt Gårdsjön

Taket vid Gårdsjön
Innan taket revs kunde man vandra på ”bryggor” genom landskapet, allt för att störa naturen så lite som möjligt.
Foto: Lars Kastö

Vill du besöka Svartedalen, men har tröttnat på lederna kring Bottenstugan kan vi verkligen rekommendera  Gårdsjön. Här fanns länge ett ”världsberömt” projekt för att studera försurningen av mark och marken. Anledningen var att under 1960-talet drabbades många sjöar och vattendrag i Västsverige av fiskdöd. Orsaken var svavelnedfall och försurning från kontinenten och de brittiska öarna. Man byggde då bland annat ett jättelikt genomskinligt tak över delar av området för att hindra det sura regnet för att nå marken. I stället vattnades området på konstgjord väg med normalt friskt vatten. Målet var att se hur marken påverkades och hur fort naturen kan återhämta sig.

Idag är taket borta, men fortfarande är skogen full av massa mystisk rör och apparater i södra änden av sjön (titta gärna, men givetvis får du inte röra!). I takt med att England, Tyskland och andra länder har minskat sin kolanvändning har också försurningen av området minskat, men fortfarande finns en stig runt sjön med tretton stationer, som handlar om försurning och forskningen runt Gårdsjön. Du kan alltså få friskt luft, se vacker natur och samtidigt lära dig mer om försurning!

På kartan (länk längst ned på sidan) ser du att det finns två stigar. Den kortare går bara fram och tillbaka till forskningsanläggningen vid det före detta taket. Den längre går runt hela sjön och då slipper du gå tillbaka samma väg som du kom.

Packa alltså ryggsäcken med fika och ta med dig dina vänner ut i skogen. Vyerna är vackra och du lär dig säkert en del om försurning på köpet.

Vandringsleden runt Gårdsjön
På utmärkta stigar följer du lätt den 4,2 kilometer långa leden runt sjön.
Foto: Lars Kastö

Var fikar vi lämpligast?

Det före detta taket, som ligger under första halvan av stigen är givetvis en spännande plats, men du bör undvika all mätutrustning där och i stället sätta dig på udden nedanför om det är förmiddag. Det finns även ett vindskydd mellan station 6 och 7 på kartan, men det ligger lite tråkigt på en blåsig höjd inne i skogen. Fortsätt då hellre till utflödet mot Hästevattnet (vid station 8). Annars är det absolut vackraste stället uppe på näset mellan Gårdsjön och Lysevatten (mellan station 9 och 10). Den enda nackdelen är att denna rastplats ligger väl sent längs stigen.

Karta över Gårdsjön  (Skriv ut och ta med!)