Bygg en damm åt grodorna!

Vart tog vattnet vägen? I vårt moderna samhälle har dammar fyllts igen och bäckar kulverterats. När vattnet försvinner från samhället försvinner samtidigt en stor mängd växter och djur. Det är dags att ge vattnet en renässans.

Vattnet fyller en mycket viktig funktion i vårt samhälle. Det första vi bör göra om vi vill låta naturen komma tillbaka är att återskapa den öppna vattenytan. Genom att ordna med en liten damm i trädgården kan du få höra grodornas kväkande symfoni en försommarkväll.

Stinkpadda (även kallad strandpadda)

Stinkpadda – även kallad strandpadda (Foto: Lars Kastö)

Många nya grannar

Grodor och paddor är inte svårövertalade när man bestämt sig för att välkomna dem. De vill ha tillgång till vatten och fuktiga hålor där de kan söka skydd under dagens varma timmar. I skymningen och på natten kommer de fram för att få sig ett skrovmål på insekter. Nu är det inte bara grodor och paddor som trivs i den nya dammen. Även trollsländor, fåglar och kanske t o m fiskar kommer att uppskatta dammen.

Vilken sorts damm?

En damm kan vara allt ifrån en mycket enkel konstruktion, t ex en balja som grävts ned i marken, till mer spektakulära dammar som man gjuter i glasfiber. Det finns också speciell plastväv som man lägger i botten. Vad man själv väljer är i mångt och mycket en fråga om tycke och smak. Se bara till att dammen inte får för branta kanter, så att igelkottar och andra djur inte kan ta sig upp igen om de trillar i. Låt gärna också dammen få några olika djupnivåer, så trivs både djur och växter mycket bättre.

Att inreda dammen

Det går bra att ta vatten direkt från trädgårdsslangen, men blanda gärna in några dunkar sjövatten också. På så sätt får du med en rad smådjur och plankton som håller dammen i ekologisk balans. Plantera sen växter i och kring dammen. Använd gärna svenska arter. På botten av dammen behöver du då lite sand eller jord om du inte använder speciella planteringskorgar. Glöm sen bort allt vad gödning heter. Tvärtom bör du i stället avlägsna nedfallna löv och annat om du inte vill att din damm ska drabbas av övergödning, syrebrist och igenväxning.
På biblioteket och i bokhandeln finns en mängd litteratur om dammar. Dels är det rolig läsning och dels får du mängder av värdefulla tips. En sak är också säker; med en damm i trädgården blir ingenting sig längre likt.

Återställning av damm i Ödsmål

Alldeles intill parkeringen vid Söskärs badplats i Ödsmål ligger ett igenvuxet kärr som förr hade en fin vattenspegel där änderna övernattade och grodor, paddor och salamandrar levde sina liv. Kärret växte igen mer och mer och idag återstår mest sly. Nu har Naturskyddsföreningens riksorganisation tillsammans med Stenungsunds kommun startat ett projekt för att återställa kärret till sin ursprungliga glans. Träd och sly ska bort, djupvattenhålor grävas och vattennivån höjas. Tanken är att projektet ska starta 2022, men redan 2021 har entusiastiska medlemmar i vägföreningen tjuvstartat genom att röja längs väg och parkering.

Röjning vid kärret i Söskär

Röjning vid kärret i Söskär. (Foto: Lars Kastö)

Lars Kastö

OBS! Tänk på att små barn och dammar inte är någon bra kombination. Ett par
decimeter är fullt tillräckligt för att en drunkningsolycka ska vara ett faktum.

Mer om grodor och dammar