På fladdermusjakt i Sundsby

Den 13 augusti var vi på utflykt med Naturskyddsföreningen för att titta efter fladdermöss. Det blev en spännande kväll med ovanligt många deltagare.

Emily Macgregor, exkursionsledare och fladdermusexpert, står framför en av jätteekarna i Sundsby.

-Kroppen är inte större än en tumme, berättar Emily Macgregor, fladdermusexpert och exkursionsledare. Hon pekar in mellan buskarna under de stora ekarna. Vi tittar intensivt, men ser inga flygande varelser överhuvudtaget. Däremot visar fladdermusdetektorerna definitivt på livlig aktivitet.

27 människor och en hund har samlats vid Sundsby säteri för att titta på fladdermöss. Platsen är precis som kvällen perfekt för en fladdermusexkursion. Emily, som lever på att inventera fladdermöss, berättar vant om fladdermössens liv och livsbetingelser. Att vi har hela nitton olika arter i Sverige kom som en överraskning för de allra flesta.

Efter en halvtimmes introduktion är vi redo att ge oss ut i skogen bland de jättestora ekarna. De börjar så smått att skymma och enligt Emily är det dvärgpipistreller vi ska leta efter. Och mycket riktigt, snart hör vi dem med hjälp av detektorerna. Som du kanske vet kan vi inte uppfatta fladdermössens högfrekventa skrik med våra människoöron, men detektorerna transformerar ner ljudet till en för oss hörbar nivå. Och visst hör vi dem där de flyger runt strax ovanför våra huvuden. Just dvärgpipistrellen känns enligt Emily igen på sitt smackande, applådlika läte.

Det skymmer över Sundsby säteri när vi kommer ner till dammen för att leta efter fladdermöss.

Vattenfladdermus och nordisk fladdermus

När vi kommer ner till dammen har det hunnit bli ganska mörkt. De första vattenfladdermössen har nu vaknat och gett sig ut på jakt. Först hör vi dem via detektorerna, men sen ser vi dem också när de blixtsnabbt pilar fram och tillbaka över vattenytan. Emily berättar att en enda fladdermus kan äta upp tusen myggor på en timme och genast blir många intresserade av att locka fladdermöss hem till den egna trädgården.

Innan det blir mörkt och vi ger oss hemåt hinner vi även höra nordisk fladdermus. Vilken spännande och intressant kväll det blev!

På fladdermusdetektorns skärm både hör och ser man när fladdermössen passerar.

Text och bilder: Lars Kastö

P.S. Vill du veta mer om fladdermöss? Besök då gärna vår faktasida om fladdermöss, där du bland annat kan hitta en beskrivning över hur du bygger en egen fladdermusholk.