Handla miljövänligt

På denna sidan hitter du tips om miljövänliga alternativ. Har du själv något tips om miljövänliga alternativ i vår kommun så kontakta oss

Trä

• Kemikalieinspektionen har tagit fram ”Bygga & måla klokt, Kemikalieråd till den händige” med ytterligare råd och tips.

Drivmedel

Drivmedel och Övrigt finner du på denna sidan.

Livsmedel

Tio livsmedel som lönar sigTidningen ICA-kuriren anlitade i fjol (2004) experter från Ekologiska Lantbrukarna, Konsumentverket, KRAV, Svenska Naturskyddsföreningen och Sveriges Lantbruksuniversitet för att välja ut de tio livsmedel där det lönar sig mest ur miljösynpunkt att välja ekologiskt. Här är resultatet (ej rangordnat):

• mjölk (ekologisk odling av fodret bidrar till öppna landskap och biologisk mångfald, räddar regnskog)
  • banan (du sparar 50 kg bekämpningsmedel – ofta förbjudna här – per år och hektar, vilket ger bättre miljö och hälsa i Latnamerika men även här)
  • kaffe (jfr bananer)
  • ägg (ekologisk odkling av fodret bidrar till biologisk mångfald och öppna landskap, samt mindre bekämpningsmedel)
  • potatis (betydligt minskad använding av bekämpningsmedel)
  • morot (betydligt minskad använding av bekämpningsmedel)
  • bröd och mjöl (betydligt minskad använding av bekämpningsmedel)
  • fläskkött (ekologisk odling av fodret bidrar till biologisk mångfald och öppna landskap
  • lammkött (bidrar till biologisk mångfald och öppna landskap, minskad användning av parasitmedel
  • nötkött (ekologisk odkling av fodret bidrar till biologisk mångfald och öppna landskap, räddar regnskog)Andra bra ekologiska val som man kan göra är: barnmat, citrusfrukter och juice, svensk frukt, kryddor, kyckling, ost, rapsolja, vin, vitkål tipsar regionens miljösekretariat.

Närproducerat

•  Gröna gårdar finns i Bohuslän, på Bokenäset och Orust, se kartan. Där kan du beställa och hämta vårt goda, möra, nyttiga och ekologiska nötkött certifierat av KRAV.
  • Hållbar Hälsa. Vi har valt namnet Hållbar Hälsa för att markera att vi på alla sätt vill bidra till rädda Moder Jord från alla de hot hon utsätts för.