Jordhammarsviken biotopskyddad!

Länsstyrelsen har dagarna före jul beslutat att bilda ett så kallat biotopskyddsområde för Jordhammarsviken i Stenungsund. Viken ligger i Ödsmål innanför Råön, där midsommarfirandet brukar äga rum, och på och utanför strandängarna som Stenungsunds ridklubb använder.
Framför allt vill man skydda vattenområdet, då dessa grunda havsvikar är väldigt viktiga livsmiljöer för hotade djur och växter. Inte minst betyder ålgräset otroligt mycket i sin roll som barnkammare för bland annat torsk och havsöring.
Som du ser av bilden ingår även det närmaste strandområdet, hela alsumpskogen och havsstrandängen i det skyddade området.
Stenungsunds naturskyddsförening tackar och gratulerar länsstyrelsen till detta kloka beslut.