Onsdagen 23/9 Vad vet du om TTIP?

TTIP står för Transatlantic Trade and Investment Partnership och är namnet på det handelsavtal som nu under 2015 håller på att förhandlas fram mellan EU och USA. Men vad kommer TTIP att innehålla egentligen? Eddie Olsson från Jordens Vänner föreläser om TTIP och ISDS från ett natur, miljö och demokratiperspektiv.

Kort om TTIP:
•TTIP handlar om avreglering. Man vill öka handeln och skapa nya jobb genom att ta bort ”handelshinder” såsom bestämmelser om matsäkerhet, konsumentskydd och miljö. T.ex. kan det bli tillåtet att sälja leksaker med kemikalier som nu är förbjudna i EU.
•ISDS (Investor-State Dispute Settlement) är en del av TTIP. Enligt ISDS kan företag stämma stater för beslut som gör att företaget får mindre vinst. T.ex. skulle ett USA-ägt vårdföretag kunna stämma den svenska staten för begränsningar av vinster i välfärden. Tobaksjätten Philip Morris stämde Uruguay 2010 för att landet har några av de strängaste antitobakslagarna i världen. Målet är ännu inte avgjort.
•TTIP vill införa regleringsråd, som ska garantera att lagar och regler utformas i tätt samarbete mellan EU och USA. Det betyder att USA ska rådfrågas varje gång medlemsländerna nationellt eller på EUnivå vill genomföra ny lagstiftning, t.ex. på miljö- eller hälsoområdet.

Ansvarig: Per Anders Ternevall 070 424 0615

Samling: Kulturhuset Fregatten kl 19:00