Furufjällsområdet

Furufjäll är vackert och ganska vilt trots att det ligger så nära tätorten.

Granskog på Furfjäll. Foto: Anders Melin

Snabbfakta

Hitta hit
Furufjäll ligger öster om Kyrkorum i närheten av motorbanan. Du parkerar lättast cykeln eller bilen på parkeringen nedanför Stenungsunds orienteringsklubbs klubbstuga. Här finns en länk till en karta med vägbeskrivning.

Sevärdheter
Omväxlande natur och kulturmark med både löv- och barrskog.

Bästa besökstid
Ett besök passar bra året om.

Svårighetsgrad
7-kilometersspåret är kuperat, svårt att hitta och dåligt underhållet. 3-kilometersspåret är lätt att följa, men ganska kuperat. Ingenting för den som har barnvagn.

Naturen på Furufjäll erbjuder en stor variation med allt från barr- och lövskog till torr- och våtmarker med växlande flora och fauna. Här finns också kulturminnen och fina utsiktspunkter över Stenungsund och Hakefjorden. Stigarna underhålls av Stenungsunds kommun och Stenungsunds Orienteringsklubb.

3-kilometersspåret

Längs stigen står skyltar som berättar om områdets växter och om spåren efter de människor som funnits här under olika perioder.

Här hittar du en karta över stigen

7 km gula spåret

Denna stig underhålls tyvärr inte och är svår att följa.

Det gula spåret.
Karta: Stenungsunds orienteringsklubb