Fladdermusholkar

Hatar du  mygg? Bygg en sommarstuga åt fladdermössen!fladmus

Fladdermössen har ett oförtjänt dåligt rykte. De kallas blodsugare, trots att de svenska arterna bara äter insekter. Här får du tips om hur du kan bli granne med en fladdermus genom att bygga en sommarholk åt den.

Du har kanske sett en mörk skugga över trädtopparna en ljummen sommarkväll. Först tror du att det är en fågel, men den ryckiga flykten avslöjar snart att det är en fladdermus. I Sverige finns det fjorton olika arter av fladdermöss och alla är lika trevliga att ha som grannar. De bor ofta i ihåliga träd och gamla hus om det finns näringsrika vattendrag och lövskog i närheten. Det gäller därför att bevara dessa miljöer om vi vill ha hjälp att hålla efter myggor och andra insekter.

batholk

Bygg en holk

Låt det bli lika naturligt att sätta upp fladdermusholkar som fågelholkar. Speciellt i områden med mycket insekter, men få gamla, ihåliga träd hjälper du verkligen fladdermusen med en bostad sommartid. Vintertid kräver den mer välisolerade ställen där den kan gå i dvala fram till vårkanten.

Hur ska man göra?

Använd ohyvlat virke, med den vresiga sidan inåt, så klättrar fladdermössen lättare. Sätt också gärna en list inuti holken. Täta den sen med luktfritt lim så att det inte drar eller regnar in. Ingångsöppningen på undersidan ska sen vara 15-20 mm bred. Är den större kan en del fåglar ta sig in.

Ritning över fladdermusholk
Ritning över fladdermusholk.
OBS! Sätt gärna en liten tvärlist längst ned på brädan i bakkant, så ser du om det hamnar någon avföring på listen (=holken är bebodd).
Bild: från Naturskyddsförenings bok ”Naturligtvis”

Enligt andra uppgifter ska holken i stället liknas vid en brevlåda med en smal öppning nedtill . Den är då gjord av 3/4″ spåntat virke, som ger möjligheter till ventilering av holken(!). Har du inte tillgång till sådant virke, kan du ta vanliga brädor men då bör du inte låta bräderna gå ihop på framsidan utan lämna smala springor mellan dem. Baksidan kan du göra hel, eftersom det annars kan bli alltför dragigt. Uppgifterna om vilket som är bäst går alltså isär!

Sätt inte upp holken alltför oskyddat, ett större träd eller en husgavel på ca 3-4 m höjd i öster- eller västerläge rekommenderas. Se till att de fritt kan flyga in och ut ur holken, eftersom en fladdermus kräver en öppen startbana, då den faller vid starten av sin flygning.. Använd gärna aluminiumspik om du sätter upp den i ett träd. När holken väl har kommit på plats bör du aldrig öppna den för att se om den är bebodd. Sätt i stället en smal hylla under ingången, så avslöjar spillningen om du har fått någon hyresgäst.

Lycka till med din nya granne!

Mer om fladdermöss

• Naturhistoriska riksmuseet
    Lär dig mer om fladdermöss och deras levnadssätt.
  • Upplev fladdermöss
    Youtubefilm om fladdermusspaning med detektorer i Uppsala (6 min).
  • Batlife Sweden
    En svensk organisation för de fladdermusintresserade. Länken leder till deras sida om alla nitton arter som påträffats i Sverige. Med bilder i länkarna!
  • Djursajten
    En massa tips om fladdermöss, holkar, uppsättning med mera.
  • Eurobats
    Information från och om det Europeiska fladdermusavtalet. 19 länder (däribland Sverige) är parter till avtalet och ytterligare länder bidrar också med information. Här finns nationella rapporter, mötesrapporter, fladdermusavtalets hela text, information om fladdermusskydd i Europa och om Europas 31 arter, tidningen Eurobat Chat, länkar till andra fladdermuswebbplatser med mera.